BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, March 22, 2010

PELESIT

Are you a superstious kind of person? Kalo soalan tu di tanyakan balik pd aku...hmmmmm...I will say "depend-lah...nampak aku percaya tak nampak aku tak percaya."

Orang tua2 selalu cakap sekiranye rumah kita di masuki "pelesit" ada petanda yg tidak baik akan berlaku. Ada pula mengatakan bahawa "pelesit" ini pembawa hantu. And as for me...aku cuma percaya 80% saja. Nak cakap habis or besar pun...aku tak berani kerana aku percaya semua orang dah sedia maklum bahawa benda2 "tahyul" mmg wujud dlm muka bumi ini. Dan untuk kita percaya 100% pulak pun tak bole lah....silap2 haribulan...ia akan mendatangkan dosa kpd diri kita kerana terpengaruh pd benda2 "syirik". So dipendekkan cerita....ini hak masing2 lah and like I said..."it depend la ye"...

Dan apa yg nak aku sampaikan di sini bukanlah cerita seram atau percayanye aku tentang cerita2 tahyul ni...tetapi tentang geli dan takutnye aku dgn binatang ni. Tak kiralah...kacung ke? belalang ke? pelesit ke? lipas ke? spider ke? anything yg "creepy crawling" je sudah cukup buat aku tidak senang nak duduk diam. Sekarang ni pun (while I'm writing this) bulu roma ditangan aku dan berdiri dah. Pendek kata kalo aku ternampak binatang tu sema...lintang pukanglah aku!

And tibe2 my friend ade cite pasal pelesit masuk kat rumah die..aduh..mule aku teringat kisah kat kg aku..bile pelesit masuk rumah tok aku..tok terus tangkap pelesit tu n patahkan kepale…pelik gak aku tgk…ade 1 hari tu die cakap dgn pelesit tu surh g maen jauh2 jgn ganggu die n family..then terus pelesit tu terbang.. tapi org cakap... kalau pelesit masuk umah... kalau ada rambut dalam bdn dia tu pas cabut pale.. makna nye memang dia ada bawa... sebab kadang2 dia kacau... terutama budak2...
bunyi pelesit memang menyeramkan.. hehe... tp itu aku cume dgr org2 cakap... aku pun tak berani nak percaya... berdoalah.. minta pertolongan... byk2kan mengaji supaya benda tu tak menganggu atau keluar dari rumah...

pelesit ni mcm yg lain2 tu jugak...mcm lipas, lipan, belalang... lebih kurang lah...tapi kalau dah ada rasa2 lain macam tu, seperti meremang kat tengkuk ke apa ke... itu no komen lah... ekekeke..

PS: Aku baru melayari website tentang "pelesit". Tenyata ia bukanlah sejenis haiwan seperti belalang atau kacong kerana "pelesit" ini tidak mempunyai gambaran. All these while aku menyangkakan bahwa "pelesit" ini adalah seekor haiwan tetapi ternyata tiada gambaran langsung yg bole aku cari/jumpa di dlm website melainkan...

0 comments: